2011-04-15

Ulla Hamilton är tyvärr inte ute och cyklar

Emilia Hagber skrev igår i SvD om parkeringsplatser i Stockholm ("Fel satsa på fler p-platser"). Ulla Hamilton svarar idag ("Vi vinner inget på att ställa trafikslag mot varandra"). Hamilton skriver:
"Miljöpartiet i Stockholms stads gruppledare Emilia Hagberg målar i en debattartikel publicerad på Brännpunkt (14/4) upp en konflikt där det ingen finns"
För att hävda att det inte föreligger en konflikt mellan inte minst bilister och cyklister/gående kan man omöjligen ha använt cykeln för att transportera sig i Stockholms innerstad - överhuvudtaget? Eller så har man gjort det, men har en syn på cykeln/bilen lite som på mannen/kvinnan på 1800-talet - alltså att den ena har en självskriven plats i det offentliga rummet och ekonomin, medan den andra är dömd till en mer undanskymd, ej ekonomisk tillvaro med mer betoning på rekreation i hemmets omedelbara närhet. Ulla Hamilton är med den synen på cykeln i sällskap med en snabbt krympande majoritet av befolkningen, cykeln upplever en renässans och alltfler inser att reformer kring parkeringar är betydligt effektivare verktyg mot trängsel än både biltullar och förbifarter (även om jag inte är direkt motståndare till endera av dem).

Som Percy Nilegård sa; "dra ur fetvadden ur öronen så ska jag berätta vad som hänt efter finska vinterkriget".

/JT

2 kommentarer:

  1. Nånstans läste jag att UH's man åtminstone cyklar året runt. Lite eniro.se sök finner man skeppargatan 54 som bostadsadress. Mannen jobbar tydligen på Hamngatan 27, advokatfirma. Cykelväg 1,5 km!? Året runt!. Det är jättebra men många kan cykla betydligt längre så. Sen Östermalm, 6000 p-platser 2,5 MILJARDER SEK. Drygt 400 000 SEK /p-plats. Endast för boende på Östermalm/ Vasastan. Mer än 600 000 som åker kollektiv. Vad UH prioriterar är ganska tydligt och som cyklist har jag inte så mycket att hämta av UH's man.

    SvaraRadera
  2. Det är ok med olika trafikslag på rätt villkor så länge vi pratar om att samsas om utrymmet. Efter att ha cyklat 10 år i Göteborg fasar jag över den totala råhet och hänsynslöshet som råder i Stockholm. Trafiken är påväg i ren anarki, man cyklar mot trafiken, mot rött, på trottoarer och nu så i princip faller Ulla Hamilton för fäfot och tycker att det är rätt. Med samma logik kan vi strunta i att hålla hastigheter, stanna med bilen vid röd ljus. Är det det anarkistiska samhälle som önskas ? Jag kan garantera att masade polisen sig ut i högtrafik och bötföllde rödljuskörningar & tog tag i de grövsta trafikbrotten så blir det en förändring. Taxi & åkare vädjar till insatser från polisen, men både fetvadd i öronen och kork i skallen tycks vara lego bland styrande och polisledningen.

    SvaraRadera