2011-03-18

Pressmeddelande

Sveriges företagsvänligaste kommun, Solna, bryter mot lagen om offentlig upphandling, och gynnar enskilda företag vilket nu slår direkt mot medborgarna, och blir föremål för en utredning av Konkurrensverket.

Det politiskt obundna nätverket Solnacyklister skapades 2010 för att sammanföra cyklisters goda idéer med beslutsfattare i syfte att förbättra cykelmiljön i Solna. En av nätverkets mest prioriterade frågor från början var införandet av ett system med lånecyklar - en fråga som glädjande nog visade sig vara politiskt okontroversiell från höger till vänster. Redan vid inledningen av vårt arbete för systemet med lånecyklar väcktes en djup oro i och med en otydlighet från kommunledningen om huruvida Solna skulle ansluta sig till det system som sedan flera år finns i Stockholm eller om man skulle välja att gå en egen väg. För den som sätter sig in i frågan framstår tanke på ett alternativt system lika absurd som att Solna skulle upphandla en lokal operatör för drift av tunnelbana och bussar, och avsluta denna trafik vid kommungränsen där resande får promenera över till grannkommunens tunnelbanestationer och busshållplatser för att där fortsätta sin resa.

Det finns idag två leverantörer av lånecykelsystem i Sverige, en driver lånecykelsystemet i Stockholm och den andra driver ett i Göteborg. Med övrig verksamhet, utomhusreklam på specifika tavlor, busshållplatser och papperskorgar i offentlig miljö finns båda företagen representerade i Stockholmsområdet.

Solnas kommunlednings besvärande nära relation med en av dessa leverantörer, närmare bestämt JC Decaux, har under lång tid inte direkt påverkat Solnaborna eftersom få medborgare bryr sig om utformningen av busskurer och papperskorgar. Indirekt har medborgarna däremot påverkats genom att kommunen genomfört en lång rad för kommunen ofördelaktiga affärer med företaget, genom att i långa avtal upplåta reklamytor väldigt billigt. Avtalen har inte tecknats i enlighet med lagen om offentlig upphandling, och faktum är att flera av affärerna skett utan att ens som hastigast jämföra med en offert från en konkurrent. Sviten med dåliga affärer mellan Solna stad och JC Decaux som inte direkt påverkar medborgarna har dock nått vägs ände. Kommunledningen avser nu ingå avtal om ett lånecykelsystem som inte korresponderar med systemet som finns i Stockholm, som Lidingö stad bestämt sig för att införskaffa (genom ett enkelt hängavtal på Stockholms avtal) – och som sannolikt fler av Solna grannkommuner kommer att skaffa sig. Medborgarna kommer alltså få betala avgift till två system istället för till ett och ett alternativt system kommer inte integreras i SL:s system med Acesskort som det etablerade. Man kommer inte kunna resa över kommungränsen till eller från Solna med endera system eftersom cykeln måste lämnas på den sida där den hämtades. Kommunen har för avsikt att driftsätta systemet till våren, men har inte meddelat om någon upphandling. Faktum är att man inte ens svarar på e-post eller telefon – eller återkommer – då konkurrenterna hör av sig för att få en chans att offerera. Förutom dessa brott mot lagen om offentlig upphandling är det sannolikt så att JC Decaux har för avsikt att låta sin annonsverksamhet subventionera lånecykelsystemet genom att man förlänger kommunens avtal om reklamytor på busskurer och reklamtavlor och som betalning upprättar ett lånecykelsystem. I en liknande olaglig avtalskarusell för några år sedan upplät kommunen reklamytor till företaget värda enorma belopp mot att företaget höll kommunen med papperskorgar. Tack vare att ingen upphandling eller prisjämförelse sker köps papperskorgarna i praktiken in för många gånger deras egentliga värde.

Dessa är skälen att nätverket Solnacyklister i förra veckan initierade en kontakt med Konkurrensverket, till vilka man delgett all dokumentation och uppgifter kring avtal och kommunens mellanhavanden med JC Decaux. Det är sannolikt också skälen till att Anette Eriksson på Konkurrensverket meddelat att man kommer att utreda kommunens verksamhet, bristande upphandlingar och hålla sig uppdaterade på hur och med vilka kommunen tecknar avtal inom detta område framöver.

Företrädare för inte mindre än fem av sju partier i Solna kommunfullmäktige har tydligt och öppet deklarerat att de delar nätverket Solnacyklisters uppfattning i frågan om ett lånecykelsystem i kommunen, och säger sig vara villiga att arbeta för att en bra lösning ska komma till stånd. Någon omedelbar politisk oenighet är det därmed inte att tala om. Problemet ligger snarast i att vänskapsband och otydlighet i frågan härstammar från ledarna för de två övriga partierna, som tillsammans kontrollerar 32 av kommunfullmäktiges 61 mandat.

I engelskan görs en tydlig distinktion mellan å ena sidan ”corporate friendly” (företagsvänlig) och ”market friendly” (marknadsvänlig) å den andra. I en politisk kontext betraktas i allmänhet det förstnämnda som något besvärligt med ett visst mått av korruptionens skimmer över sig, medan det senare representerar ett tillvaratagande av den drivkraft som utgör självaste kärnan i den liberala tanketraditionen – nämligen fri konkurrens. Relationen med JC Decaux visar att kommunen gör sig förtjänt av sin något besynnerliga slogan.


Se också:
"Solnas byteshandel kan vara lagbrott" (Mitt i Sundbyberg, 2007-08-07)

1 kommentar: