2011-03-29

Ryktet om nätverkets roll som inhyrd PR-firma är "dramatiskt överdrivna"

Ryktet om nätverkets roll som inhyrd PR-firma är dramatiskt överdrivna. Nätverket Solnacyklister är ett ideellt och informellt nätverk startat av cykelentusiaster i Solna, för cyklister i Solna. Frågan om lånecyklar har kommit att drivas av mig, Joakim Thulin, som skrivit på ett av Sveriges största cykelforum i 5-6 år, varit engagerad i föreningen "Nationalstadsparkens cykelkamraters" arbete med en mountainbikespår på Järvafältet, sedan tre år är engagerad i Stockholms bilpool vari jag byggt upp ett brett nätverk med länstrafiken i mellansverige, tekniska byggkonsulter, bilpooler och tjänstemän inom offentlig förvaltning. Jag kandiderar till Cykelfrämjandet Stockholms styrelse och inledde mitt arbete inom ramen för nätverket Solnacyklister med en idé om en cykelväg på krutbanans gamla banvall över Järvafältet mellan Solna och Kista. Min gamla bekant Anders Ekegren har inte misstänkt att jag haft baktankar då jag under 2009 och 2010 kontaktat honom om trafiksituationen för gående och cyklister i Bergshamra, och krävt fartbegränsande insatser. Att företrädare för Trafikverket, Stockholms tekniska förvaltning, lokaltrafiken i mellansverige, de kommersiella bilpoolerna, Swedavia (Luftfartsverket), diverse trafikkonsulter, Stockholms parkering, Naturskyddsföreningen med flera bjudit in mig till Workshops och seminarier kring teman som kretsar kring smartare transporter, stadsbyggnad, bilpooler och cyklism talar rimligen sitt tydliga språk. Det har vid ett tillfälle talats löst om att erbjuda mig ett konsultuppdrag, nämligen att hjälpa Swedavia få ner utsläppen på Arlanda genom att driva ett projekt för att få personalen att cykelpendla mellan Märsta och flygplatsen. Att jag bjuds in till ResSmarts konferens i Stockholm i övermorgon beror rimligen på mitt genuina engagemang för just syftet - smartare resor med trojkan bilpool, cykel och kollektivtrafik framför massbilismen. 

Samtidigt som det känns ganska sorgligt att det för lokalpolitiker och journalister är så förbaskat otänkbart att det finns entusiaster som är villiga att engagera sig utan ekonomisk ersättning finns det faktiskt förmildrande omständighet. Det fösta JC Decaux gjorde när de fick nys om nätverkets pressmeddelande var nämligen att anlita den ökände PR-konsulten Harald Ullman, som sedan försökt kartlägga mig inför en smutskastningskampanj riktad mot mig och nätverket. Cyklister där ute får ursäkta mig, men att jag är motvillig med uppgifter om min person har mer att göra med att den som frågar är en en PR-konsult med uppdrag att smutskasta mig än att jag har något att dölja (Haralds anställde, Clara Nordenhök började kartlägga mig 22:a mars). När Cykelfrämjandets valberedning kontaktade mig var jag tillmötesgående och allt annat än hemlig. Detsamma har gällt cykelentusiaster, politiker, tjänstemän... 

Om den politiska ledningen i Solna säger sig ha en ambition att driftsätta ett lånecykelsystem under säsongen 2011 är det väldigt opassande att ständigt vurma för en leverantör, och ännu i slutet av mars inte kontaktat konkurrenten (utan faktiskt vägrat återkomma när de sökt kommunen). Är det inte lite pinsamt att stadens förvaltningschef Anders Offerlind bara några timmar efter att pressmeddelandet gick ut 18:e mars, sent på fredagseftermiddagen, plötsligt får för sig att kontakta konkurrenten och fråga om de kanske skulle vara nyfikna på att leverera ett lånecykelsystem?

Det senaste utspelet från PR-lobbyn kring JC Decaux är en skrivelse på den "oklara" bloggen "Dagens opinion". Bakom skrivelsen står Harald Ullmans bekant Rolf van den Brink (testa googla på deras namn tillsammans) och innehåller för all del inga omedelbara sakfel, men är oseriös eftersom de källor som uppsökts är de som gagnas av att jag utmålas som en köpt konsult, samtidigt som inga försök gjorts för att slå hål på den lögnen trots att det vore ganska enkelt. Skrivelsen är ett tafatt försök att hålla illusionen om mig som betald PR-konsult vid liv utan att behöva ljuga allt för mycket.

Det blåser upp till vad man på engelska kallar för "shit storm". Jag och cykelnätverket har väl tilltagna regnställ. Frågan är - har du?


Joakim Thulin - "JT"

En av initiativtagarna till nätverket Solnacyklister, ansvarig för allt arbete kring lånecyklar, vice ordförande Stockholms bilpool, kandiderar till styrelsen för Cykelfrämjandet och en engagerad och stridbar (sic) debattör kring bland annat cykelfrågor. Önskar du komma i kontakt med mig, kanske för att få källor för att verifiera alla uppgifter i den här texten, är du varmt välkommen att kontakta mig på min e-post joakim.thulin@gmail.com eller telefon 070-4640840. Så länge du vill diskutera cyklar och inte smutskasta mig med lögner är du välkommen hem till mig på en fika i Bergshamra. Hör av dig!


3 kommentarer:

  1. Ulf Eriksson2011-03-29 13:59

    Joakim,
    jag tycker att det är underbart att du & nätverket står på er i denna fråga. Avsaknaden av lånecyklar utanför innerstan har jag förvånats av förr och när Solna lutar åt ett annat system blir man ännu mer förundrad (därmed inte sagt att de ska utvärdera alternativen).

    Stå på dig!

    MVH Uffe

    SvaraRadera
  2. Förtydliganden: Till skillnad från vad Dagens opinion skriver har Anders Ekegren inte ringt mig och anklagat mig för att vara avlönat PR-konsult. Om han påstått detta inför någon annan får det stå för honom.

    Å andra sidan e-postade jag Anders Ekegren en vecka innan pressmeddelandet gick ut och föreslog ett möte för att prata om ett utspel jag hade på gång. Jag fick inget svar.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    I samband med den här anklagelsecirkusen så lär det ha påståtts att en tråd på forumet Happymtb har startats av någon Johan på Clearchannel. Så är inte fallet, det är jag, Johan Sandström som startat den.Hängiven cyklist och bekant med Joakims mamma. Nås på johan44 (a) hotmail.com

    SvaraRadera