2011-04-08

Att cykla är att visa hänsyn

Under en cykeltur inne i huvudstaden idag blir jag på Odengatan västerut straxt efter Odenplan hetsigt och snabbt omkörd av en svart Audi som 10 meter framför mig stannar på cykelfältet (dubbelparkerar) och trycker igång nödblinkers. Föraren sitter kvar i bilen. Jag stannar och knackar på rutan varpå det inte dröjer många sekunder innan personen i bilen slänger upp dörren och med en attityd som inte anstår hans ålder med hög röst börjar hetsa och upprepade gånger fråga "vad vill du". Jag påtalar att han står på cykelbanan varpå jag i aggressiv ton får höra att bilisten "hatar cyklister" och att "ni borde lära er att visa hänsyn". När jag med ett leende på läpparna påpekar det ironiska i att parkera på en cykelbana och mana cyklister att visa hänsyn vill bilisten ge mig hans bilnyckel för att parkera hans bil på ett bättre ställe eftersom parkeringsplatserna precis där han vill stanna är upptagna. "Hamna inte i dispyt med en idiot, de drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet" tänker jag, replikerar "inte riktigt mitt problem" och cyklar därifrån.

Grejen är ju bara den att det blir mitt problem. De som "hatar cyklister" för att de "inte visar hänsyn" kanske ska börja med att kontrollera sina premisser?

/JT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar