2011-04-16

Krutbanan

"Svårt cykla över kommungränsen", Mitt i Solna, april 2011

Informationsblad om idén med Krutbanan.

Stockholm stad utreder nu möjligheterna att förbättra cykelpassager mellan Solna, Sundbyberg och Stockholm/Kista över Järvafältet. Potentialen är stor eftersom en bra cykelväg kan innebära att de som bor i Agnesberg, Bagartorp, Järvastaden, Nya Ulriksdal och Ursvik faktiskt då skulle kunna cykla till arbetsplatser i Kista snabbare än den tid det tar att köra bil dit. Det ryktas om att delar av den politiska koalitionen som styr Sundbyberg sätter sig på tvären mot några som helst cykelvägar i Nationalparken, vilket är besynnerligt med tanke på den enorma potentialen till verkligt bra cykelpendling. De flesta är annars väldigt, väldigt positiva, däribland Naturskyddsföreningens cykelgrupp i Stockholm - rimligen på grund av de enorma miljövinster som ligger i vågskålen. Nätverket Solnacyklisters förslag om att använda sig av den gamla militära banvallen gör dessutom att ingreppet i naturen blir minimal eftersom marken redan är röjd och exploaterad som det är.

Jag frågar mig i mitt stilla sinne hur man resonerar om man tycker att en 2 km lång cykelväg på en redan exploaterad banvall ekonomiskt eller ekologiskt är en dålig idé om man samtidigt tycker det är utmärkt att lägga 25-30 miljarder på att bygga Förbifart Stockholm över/under Mälaren och Mälaröarna.

/JT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar