2010-10-07

Cykeln kan ersätta många bilresor

"Cyklar kan inte minska biltrafiken" (DN, 2010-06-09)


Artikelns rubrik är inte helt oväntat lika felaktig som ologisk. En mer ärlig och korrekt rubrik skulle varit "givet en lång rad mer, men snarast mindre, vettiga antaganden kan cykeln inte minska biltrafiken". Mitt första frågetecken är resornas längd, jag tror nämligen att om man ska få 84% av bilresorna i Stockholm att vara över 15 km krävs att man räknar med resor tur och retur. Detsamma gäller då sannolikt cykelresorna, vilket gör en resa på såväl 5, 10 som 15 km (alltså 2,5, 5 respektive 7,5 km enkel resa) betydligt mindre avskräckande. I ett svar på artikeln presenterar trafikplanerare Jonas Thörnqvist på Trafikverket siffror som pekar på att Stockholms cykelpendlare utan knussel avverkar 9-13 km. "Men det fanns många cyklister som varje dag cyklade upp till 3 mil i vardera riktningen. Skulle fler kunna cykla längre en 15 kilometer i undersökningen skulle en betydligt större del av biltrafikmängden kunna ersättas av cykel, säger Jonas Thörnqvist, som varit med och gjort en av undersökningarna."


En annan intressant detalj med Jonas Eliassons beräkningar är den godtyckliga avräkningen av bilresor som Eliasson av okänd anledning inte anser kunna ersättas med cykel. Detta gäller inte minst om det finns behov av att transportera barn eller skrymmande gods. Sådana resor räknas omedelbart bort och anses inte kunna ersättas med cyklar och är troligen ett starkt bidragande skäl till att Eliasson kommer fram till väldigt små effekter på biltrafiken givet hans antaganden. Det faktum att det sedan decennier är möjligt att smidigt cykla med barn i barnsadel, och transportera både barn och skrymmande gods (samtidigt till och med) i en lådcykel väljer Eliasson att blunda för. Själv har jag med lådcykel cyklat 5-6 km enkel resa med två tvååringar och storhandlat (50-60 kg barn och livsmedel). Packat i och ur själv. Att trampa är inga problem med mycket växlar på cykeln. Parkering är gratis och alltid ledig precis utanför entrén. Att lyfta matkassar och barn ur vagn direkt ner i lådcykel är smidigt. Likaså avlastning direkt på trappan hemma är smidigare än med bil. Fem kilometer i 12 km/h tar 25 minuter. Risken att fastna i trafiken är noll, och motionsbehovet är därmed avklarat.


En sista aspekt är att med större hänsyn till cyklar vid stadsplanering kan cykelvägarna blir rakare och bättre. Rakare betyder kortare och bättre (färre onödiga hinder och stopp) betyder högre snittfart med samma insats från cyklisten - och längre avverkad sträcka på samma tid. 15 km enkel resa på cykel behöver inte vara omständligt eller jobbigt om förutsättningarna är rätt.


Varför vore något som är realitet i Köpenhamn vara omöjligt i Stockholm (se filmklipp nedan)?







JT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar