2010-10-07

Cykelstölder och cykellås

Cykelstölderna har minskat drastiskt i Sverige på tio år, 1998-2008, visar en jämförelse som Svensk cykling gjort. År 2007 anmäldes 67 600 cykelstölder i Sverige, vilket är en minskning med 34 procent på tio år. Bara i Stockholm handlar det om en minskning med 44 procent. Källa


Detta är onekligen mycket glädjande. Skälen är rimligen flera. Det främsta tror jag är att i takt med att folk cyklar mer, och kostar på sig bättre cyklar, så lär man sig låsa cykeln bättre. Man sätter inte längre ett OK bygellås i ram och ett hjul, utan låser fast ramen i ett ställ eller stolpe. En annan aspekt är nog att många kostar på sig bättre lås i takt med att de köper bättre cyklar. Ett tredje är nog att det är besvärligare att sälja en stulen cykel smidigt online (i princip enda alternativet numera) när den som fått cykeln stulen med minimal arbetsinsats kan scanna nätet efter sin cykel.


När det kommer till cykellås brukar jag rekommendera vänner och bekanta som frågar mig om cyklar att en vettig utgångspunkt är att lägga 10% av cykelns värde på ett kvalitativt lås. Enklare "no name" bygellås för 299 kr går möjligen an för enklare cyklar för <3.000 kr. Kostar man på sig en verkligt trevlig pendlare för 5.000-9.000 kr som står ute emellanåt bör man snegla på de marknadsledande tillverkarnas lite säkrare lås, som inte sällan kostar 700-1.000 kr. Att överhuvudtaget ha cyklar för mer än 9.000 kr stående ute är, beroende på område, lite tveksamt.


Ett antal tips & tricks från min sida:


  • Att satsa på marknadsledande Abus har sina fördelar. Dels har de en fungerande och smidig service att kopiera nycklar, vilket inte är så dumt om du kostat på dig ett bra lås, dels har du via Abus möjlighet att skaffa flera lås med samma låscylinder. Min familj har en lådcykel och en enklare "hushållscykel" stående utomhus för att snabbt och smidigt kunna susa iväg på ärenden (vid sidan av våra egna cyklar). Cyklarnas ramlås har likadan låscylinder vilket gör att vi bara behöver en nyckel (till lådcykeln har vi för all del ytterligare en monsterkätting, men det är en annan sak).
  • Kodlås. Det är alltid skönt att slippa släpa på nycklar, har man ingen nyckel är den omöjlig att tappa bort - och slutligen är det smidigt med kodlås om man är flera användare av en cykel. Kodlås möjliggör principen "gemensam poolcykel".
  • Underskatta inte kättingen. I Amsterdam är kättingen det helt dominerande sättet att låsa sin cykel. Skälen är flera. Kättingar är flexibla och det är möjligt att låsa fast båda hjulen och ramen med en inte alltför lång kätting, eller låsa fast ramen på flera cyklar i kraftiga lyktstolpar. Jag har en 110 cm lång Abus City Chain 1060 till familjens lådcykel som givetvis är lite utav ett blysänke, men är ett köp jag aldrig ångrat. Familjens "hushållscykel" har en lika lång Abus Tresor 1385 med kodlås, mer än väl för en cykel vi köpte begagnad för 3.200 kr. Mindre kraftiga kättingar går utmärkt att fästa i sadelns rails och ett par varv runt sadelstolpen. 
  • Ha ett tungt och säkert monsterlås i cykelstället vid arbetsplatsen, som du låter sitta kvar där, och ett lätt och mindre säkert som du tar med dig. Ett budgettips är Clas Ohlsons för 199 kr. Titta också på blocket, det finns mängder av mopedister och MC-åkare som säljer begagnade monsterlås av bra kvalité för vettiga pengar.
  • Ramlås är jättebra att låsa fast bakhjulet  i ramen med. Inte mer, inte mindre. Kompletterar man med en wire eller kätting kan man för all del fästa ekipaget i stolpar och träd, men en naken wire är lätt att klippa upp och ska man ändå släpa på en kätting kan man väl lika gärna ha ett lås till den så man kan låsa framhjulet med den? Jag har ramlås för att låsa fast bakhjulet på de cyklar som står utomhus, och annat lås för att låsa fast framhjul och ram i något fast föremål.
  • Snegla på de nya, smidiga, säkra och ganska lätta ihopfällbara låsen - men var beredd på att de kommer upplevas betydligt kortare än en lika lång kätting eller förstärkt wire eftersom de är mycket mindre flexibla.
  • Till min lite mer påkostade hybrid (står inlåst inomhus) har jag ett Abus Steel o Flex som jag trots dess lite lägre säkerhetsklassificering har varit väldigt nöjd med. Det känns säkert att kunna fästa både ram och ett hjul i ett kraftigt föremål istället för bara ramen, inte minst som jag har en ganska påkostad navväxel i bakhjulet...
JT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar