2010-10-04

Nya Karolinska Sjukhuset

När det nya Karolinska sjukhuset planeras för uppemot 14 miljarder kronor är trafiken inte helt oväntat en viktig beståndsdel. I samband med Norra stationsområdet finns det långt framskridna planer på att låta tunnelbanan göra en avstickare norrut från Odenplan som sedan kan avslutas med en övergång till blå linjen vid Solna centrum. Det är nog inte bara jag som ibland förvånas över vilka enorma resurser det finns att lägga på bilvägar, kollektivtrafik och nya sjukhus för att sedan stå där när allt är färdigbyggt och förvånas över hur man missat små tusenkronorsdetaljer, som att inte sänka gatstenar för cyklister vid övergångsställen och så vidare. Cyklism är till skillnad från det mesta inom stadsplanering väldigt, väldigt billigt. Det är billigt att köpa och framföra en cykel. Hälsovinsterna med att cykla ger enorma samhällsvinster. De där många små, små detaljerna som gör livet lite lättare för cyklister (och gör dem fler, vilket betyder mindre trängsel på vägar och i kollektivtrafiken) är i allmänhet också billiga. Min uppfattning är att det inte är ekonomin som saknas, utan insikt i cyklisters behov och förutsättningar tidigt i planeringsprocesser.


Dåligt cykelställ

Ett viktigt första steg är att nyktert inse att den som inte använder cykeln som ett viktigt transportmedel inte kan säga sig förstå cyklisters behov, och företräda dem. Något som till exempel illustreras väl med kommuners och byggherrars envisa nyttjande av gamla tiders cykelställ (bild ovan) som är tänkta att föra in cykelns framhjul i, men som många numera ställer cykeln längs med för att göra det möjligt att låsa fast ramen med ett bygel- eller kedjelås. Använder man cykeln som ett transportmedel kostar man inte sällan på sig en cykel som inte räcker att låsa ram/bakhjul, utan kräver att man låser fast ramen i ett fast objekt. Det är dags att fullt ut anpassa cykelställen därefter.

Bättre cykelställ

En annan detlalj som gör livet lättare för cyklister, inte minst vintertid är cykelställ med tak (bild nedan), vilka finns norr om Solna centrum och i Bergshamra centrum. En ganska billig installation, gissningsvis med över 50 års avskrivningstid.

Cykelställ med tak, kanske bäst?

JT

2 kommentarer:

  1. Det ska kanske tilläggas att vad som är ett "bra" cykelställ varierar lite med vilken cykel man har. Den modell som du anger som mellanbra är väldigt dåliga för budgetcyklar, som sällan står väl av sig själva. Så ibland är det bästa att skaffa en lagom blandning av olika sorters ställ...

    SvaraRadera
  2. Menar du budgetcyklar som man inte låser fast i bågen med någon form av lås (då står den ju upp med hjälp av låset)?

    SvaraRadera